سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاملترین راهنمای ابزار صافکاری سنتی و جدید

راهنمای خرید ابزار صافکاری

برای رفع ایرادات بدنه که در تصادفات برای ماشین رخ می دهند دستگاه‌ های صافکاری مختلفی وجود دارد؛ که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. با گسترش روز افزون استفاده از خودروهای سواری در شهر های بزرگ و کوچک؛ تصادف رانندگی به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

همان گونه که می دانید بدنه خودرو متشکل از چندین لایه فلزی می باشد که در نهایت توسط لایه ای از رنگ پوشانده شده است. هر گونه سهل انگاری و یا تصادفات کوچک و بزرگ چه به صورت عمدی و یا غیر عمدی باشد می تواند منجر به آسیب دیدن خودرو شود. افزایش میزان تصادفات باعث پیدایش مشاغل مربوط به تعمیرات آن شده است که از جمله این مشاغل می توان صافکاری و نقاشی خودرو را نام برد .

به دلیل رشد صنعت خودروسازی و پیدایش خودروهایی با ظاهری جدید و با ریزه کاری های بسیار، جزئیات زیادی را در بدنه خودروها شاهد هستید که می توان گفت در صورت آسیب به بدنه آن ها، دیگر روش صافکاری سنتی کاربرد ندارد و ضعیف عمل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزار صافکاری را از کجا بخریم؟

ابزار مورد نیاز صافکاری سنتی

همانطور که می دانیم، صافکاری روش های متفاوتی دارد که رایج ترین آن ها عبارتند از صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ یا سنتی، در واقع صافکار با توجه شدت ضربه وارده به خودرو در مورد آن قسمت تصمیم می گیرد. گاهی اوقات ضربه به گونه ای است که صافکار بدون جایگزین نمودن رنگ قسمتی که آسیب دیده است می تواند از روش بدون رنگ استفاده کرده و عمل صافکاری را انجام دهد.

از سوی دیگر، چنانچه شذت ضربه وارده زیاد باشد در حدی که رنگ خودرو رفته باشد و یا بدنه به دلیل ضربات صافکار حین صافکاری آسیب دیده باشد، باید از روش سنتی و یا به عبارت دیگر سنتی استفاده نمود. در ادامه با تعدادی از ابزارها و تجهیزات کاربردی در روش سنتی آشنا خواهیم شد. امید است که برای شما مفید واقع شود.

شاسی کش

شاسی کشی به معنای برگرداندن شاسی ای که آسیب دیده است به حالت اولیه که این امر اغلب توسط جک یا جرثقیل امکان پذیر می باشد. به این نوع جرثقیل ها شاسی کش نیز گفته می شود. هنگامی که میزان ضربه وارد شده حین تصادف زیاد باشد به گونه ای که ستون های اصلی خودرو دچار مشکل شده و جابجا شوند باید از شاسی کش استفاده کرد. این وسیله یکی از ابزارهای مهم در صافکاری با رنگ به شمار می رود.

مشتی

هنگامی که بر اثر تصادف خودرو دچار تو رفتگی می شود و سطوح ناهموار روی بدنه ظاهر می شود، نیاز است که طی فرآیند صافکاری و با بهره گیری از یکسری ابزار ها و لوازم آن قسمت ترمیم شود. از پر کاربردترین و مهم ترین ابزارهای سنتی صافکاری می توان به مشتی اشاره کرد. با استفاده از ابزار مشتی و دیگر ابزارها صافکار ضرباتی را به بخش آسیب دیده وارد می نماید تا آن بخش شکل صحیح را به خود بگیرد.

در کنار مشتی ابزار قالب تنه نیز یکی از لوازم مهم برای فرم دهی صحیح بدنه خودرو به حالت قبل است. در این قسمت جای دارد که به این نکته اشاره کرد که با پیشرفت های به وجود آمده در لوازم صافکاری، ابزارهایی نظیر مشتی و قالب تنه تقریبا منسوخ شده اند و بیشتر برای صافکاری های سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. مشتی ها و قالب تنه انواع مختلفی دارند و گاهی حتی برای ماشین خاصی طراحی می شوند که کار کردن و دقت را بالاتر می برد.

سمباده

سمباده یکی از ابزارهایی است که برای تمیز کردن بخش های آسیب دیده به کمک صافکار می آید و بسته به میزان کاری که مورد نیاز است، به دو دسته برقی و دستی تقسیم می شوند. به منظور ترمیم قسمت آسیب دیده، در ابتدا آن بخش سمباده کاری می شود تا پس از برگرداندن آن قسمت به حالت اولیه، دوباره قابل رنگ آمیزی باشد.

دستگاه جوش و مکش

به منظور بیرون کشاندن قسمت تو رفته می توان از دستگاه نقطه جوش و مکش استفاده کرد. خاطر نشان می سازد که کار کردن با این دو دستگاه به یک صافکار حرفه ای و ماهر نیاز دارد تا بدون آسیب و یا با آسیب حداقلی به رنگ بتواند قسمت آسیب دیده را صاف کند.

بیشتر بخوانید: با ضروری ترین لوازم تخصصی مکانیکی آشنا شوید

پولیش

از مهم ترین مراحل نهایی عمل صافکار، کار پولیش کاری می باشد. بهتر است بگوییم که برای اینکه رنگ جدید قابل تشخیص نباشد و همانند روز اول به نظر بیاید ، بخش های صافکاری شده را پولیش می کنند.

جرثقیل

جرثقیل صافکاری دستگاهی کاربردی است که برای اهداف اتاق سازی، شاسی کشی و ماشین سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از این وسیله برای کشیدن شاسی و بالا بردن انواع مختلف خودرو بهره برده می شود. در واقع به کمک این وسیله صافکاران قادر خواهند بود که به راحتی فرو رفتگی های بدنه خودرو را صاف کرده و به ترمیم آن بپردازند. از دیگر مزایای جرثقیل صافکاری این است که می تواند خودروهای مختلف چند تنی را هم به خوبی بلند کند.

گیره

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز صافکاری سنتی که کاربرد زیادی دارد ، گیره صافکاری است. این ابزار در کنار یک وسیله دیگر که اهرم کششی نام دارد برای رفع نمودن تو رفتگی و دیگر ترمیم ها استفاده می شود. شیوه کار با این دستگاه به این صورت است که توسط یکسری چسب های خاص بر روی قسمتی که آسیب دیده است ثابت می شود و پس از آن با قرار گرفتن اهرم کششی در داخل گیره ها و همچنین تکیه کردن بر بدنه خودرو به سوی عقب کشیده می شود. در نتیجه قسمتی از بدنه خودرو که تو رفتگی دارد به حالت قبلی خود باز می گردد و اصلاح می شود.

کیت صافکاری

کیت صافکاری به مجموعه ای از ابزارهای مورد نیاز صافکاری و همچنین تعمیر قسمت های مختلف بدنه خودرو گفته می شود که به خصوص برای تعمیر کنار جاده ای و همچنین عملیاتی که نیازمند هیدرولیک هستند، قابل استفاده است.

علاوه بر تمام ابزارها و لوازم اشاره شده در بالا یکسری ابزارهای عمومی نیز وجود دارند که خالی از لطف نیست نامی از آن ها نیز ببریم. این لوازم عبارتند از: انبردست، انواع پیچ گوشتی ها، فرچه سیمی، انواع چکش ها، گاز انبر و غیره.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کاربرد انواع پیچگوشتی

صافکاری با استفاده از میله های PDR

صاافکاری بدون رنگ که به اختصار PDR نیز نامیده می شود، به وسیله روش های متفاوتی قابل انجام است. به عبارت دیگر، هنگامی که بتوان بدون استفاده از رنگ آمیزی بدنه خودرو را اصلاح نمود و همچنین بدینه دچار شکستگی رنگ نشده است، روش PDR می تواند گزینه خوب و مناسبی برای انتخاب باشد.

از معایب این روش می توان به این نکته اشاره کرد که قادر به دسترسی به برخی نقاط همانند رکاب زیر درب خودرو نخواهید بود. اما ناامید نشوید، چرا که به وسیله میله های ساده و جالب PDR، حتی به مکان هایی که دسترسی به آن ها دشوار است، می توانید دسترسی داشته باشید. این وسیله میله ای بلند با طول های متفاوت می باشد که دسته ای در قسمت سر آن برای در دست گرفتن تعبیه شده است و در سمت دیگر، یک خم 90 درجه واقع شده است.

در قسمت انتهایی این خم، روزنه ای واقع شده است که عضو اصلی را می توان بر روی آن نصب نمود.به منظور توضیح بیشتر بهتر است بگوییم که این قطعه خود یک گوی کروی می باشد که در مکانی ثابت گشته است و توسط بلبرینگ های واقع شده در محفظه بیرونی، به هر سمتی به راحتی می تواند بچرخد.

صافکار بسته به نوع آسیب، شکستگی های ایجاد شده و قوس و تورفتگی ها، یکی از گوی های مناسب را انتخاب می نماید و اقدام به نصب آن بر روی میله می کند. در مرحله بعد، آن را به درون محفظه هدایت می نماید و با حرکت دادن میله به صورت معکوس و با نیز با فشار دست، گوی را در قسمت پشتی مکان فرو رفتگی قرار می دهد و به وسیله فشارهای سطحی آن تو رفتگی ها را رفع می نماید.

صافکاری با مکش یا ساکشن

همانگونه که از نام این دستگاه می توان حدس زد، به کمک نیروی مکش عمل صافکاری انجام می شود. این روش از دستگاه های مختلفی استفاده می کند که از تلمبه به عنوان ساده ترین این ابزار می توان نام برد. در واقع تلمبه را بر روی محل فرو رفتگی ایجاد شده قرار می دهند و آن را می کشند.

البته باید گفت که در این روش دستگاه های پیچیده ای هم استفاده می شوند که قیمت بالایی دارند. نحوه کار این دستگاه ها بدین صورت است که با ایجاد خلأ به بدنه خودرو می چسبند و می توان آن ها را به وسیله دستگیره تعبیه شده در

یکی از روش های صافکاری خودرو صافکاری با لیزر است

صافکاری توسط لیزر از جمله مدرن ترین روش های صافکاری بدون رنگ در حال حاضر به شمار می رود. در صورتی که تصادف رخ دهد و رنگ بدنه ماشین دچار شکستگی شود، می توان از روش صافکاری لیزری بهره برد. در این روش، علم اپتیک یا همان نور شناسی و لیزر به کمک ما می آیند تا بوسیله آن ها بتوانیم به تعمیر سطح خارجی بدنه خودرو بپردازیم. از جمله مزایای استفاده از این روش می توان به این امر اشاره کرد که به دلیل حرارت ایجاد شده توسط لیزر، هیچگونه ردی از صافکاری بر روی بدنه باقی نمی ماند و این بسیار عالی است.

صافکاری خودرو با چسب حرارتی

شاید نام این روش کمتر به گوش شما خورده باشد، چرا که یکی از مدرن ترین روش ها محسوب می شود. نحوه کار به این صورت می باشد که بر روی قسمتی که آسیب دیده است؛ چسب را تزریق می نمایند و سپس نیرویی در خلاف جهت اولیه به قسمتی که دچار تو رفتگی شده است اعمال می نمایند، در این صورت قسمتی که آسیب دیده بود به حالت اولیه خود برمی گردد.

صافکاری با دستگاه مغناطیسی

لازم به ذکر است که دستگاه مغناطیسی از امواج الکتریکی بهره می برد. در واقع این گونه امواج به این صورت عمل می کنند که باعث جنبش مولکول های فولاد از قسمت هسته و مرکز ورق می شوند و در نتیجه، این امر باعث محو شدن و رفع تو رفتگی های روی بدنه می گردد.